asmara-in-afrika.reismee.nl

Afscheid & nog even ontspannen voor vertrek

Afgelopen week was al weer de laatste volle week op mijn project. Dinsdag vlieg ik al weer terug naar Nederland, dan zit dit geweldige avontuur er al weer op. Deze week op het project was weer erg leuk en we hebben enorm veel activiteiten met de kinderen ondernomen. Zo hebben we getekend op magisch papier, zijn we erg bezig geweest met het verbeteren van het samen spelen en hebben we allerlei dieren gemaakt met vouwpapier.

Het samenspelen is, net als het zorgvuldig met spullen om gaan, wel een dingetje hier in Malawi. Afgelopen weken, maar vooral deze week, zijn we hier erg mee bezig geweest. Zo laten we de kinderen voor het touwspringen in een rij staan. Anders willen 10 kinderen te gelijk touw springen, trekken ze het touw uit je handen of staan ze in het Chichewa’s tegen elkaar te schreeuwen wie eerst mag. Door de regel van de rij in te voeren weet iedereen wanneer hij of zij aan de beurt is en hebben ze een stuk minder ruzie, daarnaast scheelt mij dat een hoop hoofdpijn aan het einde van de dag ;).

Het handen wassen gaat steeds beter, de kinderen doen het vaak uit zichzelf. Afgelopen week was er helaas heel vaak geen water op het project. Hierdoor ging het een stuk lastiger.

Woensdag was ik helaas een dagje ziek. Allemaal vage klachten die al een paar dagen speelde, maar ik was vooral heel moe. Helaas moest ik een dagje thuis te blijven om even wat rust te nemen. Donderdag voelde ik mezelf gelukkig weer een heel stuk beter en kon ik gewoon weer naar mijn project toe gaan.

Donderdag heb ik dan ook geholpen met het koken van de nshima. Wat is dat ernorm zwaar! Eerst koken ze een pan water, dit gebeurt natuurlijk wel buiten op open vuur. Daarna gaat er een beetje mais meel bij, dit laat je een tijdje koken tot dat het wat dikker wordt. Vervolgens gooi je er net zo veel mais meel bij totdat het een hele dikke substantie wordt (die ik met geen mogelijkheid meer geroerd krijg). Ik ga de nshima echt missen. De meeste andere vrijwilligers vinden het echt niet lekker, maar ik kijk iedere dag weer uit naar mij bord met nshima. Daarnaast zou Selena (mijn zusje) hier ook echt moeten gaan wonen. Hier eten ze namelijk alles (maar dan ook echt alles) met hun handen. Thuis mag ze dit nooit van papa, maar hier moet het dus zelfs Selena!

Daarnaast hebben we vrijdag ons afscheid gehad van alle kinderen, omdat de meeste morgen vroeg (maandag ochtend) vertrekken naar hun biologische ouders. De kinderen van mijn project gaan één keer per jaar voor een aantal dagen (mits dit verantwoord is) naar hun biologische ouders om te zien waar ze vandaan komen en het contact met hun ouders te onderhouden.

Het afscheid was erg dubbel, ik heb hier een onwijs leuke tijd met de kinderen gehad. Naast dat wij de kinderen een aantal dingen hebben bijgebracht, heb ik hier ook ontzettend veel van hen geleerd. De gedachte dat ik deze kinderen waarschijnlijk niet meer ga zien of pas weer over een hele lange tijd, is erg gek.

Tijdens het afscheid werd er voor ons gebeden, gezongen en kregen we een chichenga (wikkelrok). Daarnaast hebben wij natuurlijk ook wat aan de kinderen gegeven. Ik had T-shirt meegenomen, die ik heb gekregen van de St. Bernardusschool. Knalgele T-shirts die prachtig stonden bij de bruine huidjes van de kinderen.

Op zaterdag ben ik naar de stad geweest. Ik kon het weer niet laten en ik heb alweer een souvenir gekocht (ik wil niet eens weten hoeveel geld ik daar al aan heb uitgegeven). Daarnaast ben ik er vooral heen gegaan om foto’s te maken van de stad en de groentemarkt. Heel veel mannen willen spontaan met je op de foto als ze je camera om je nek zien hangen. Daarnaast hebben Noah en ik foto’s laten printen die we op het project hadden gemaakt, deze willen we morgen op het project op hangen. We hebben samen met de andere vrijwilligers wat geluncht bij Kiboko en daarna zijn we lekker op tijd naar huis te gaan. Toen was het voor mij toch echt tijd om de eerste dingen te gaan inpakken. ’s Avonds heb ik samen met de andere vrijwilligers uit het huis een spelletjes avond gehouden. Het was erg gezellig en wat hebben we ontzettend veel gelachen.

Vandaag zijn we naar Crossroads gegaan, dit is een hotel waar ze ook een zwembad hebben. Ik heb een dagje heerlijk ontspannen aan het zwembad en nog even genoten van een dagje niksen hier in Malawi. Morgen is mijn laatste dag op het project en dinsdag zit het er dan toch echt al weer op.

Wat is deze maand enorm snel voorbijgegaan! Wat heb ik veel geleerd en vooral ontzettend veel genoten. Ik heb hele bijzondere dingen gezien, verdrietige en speciale verhalen gehoord en fantastische dingen gedaan. Daarnaast moet ik zeggen dat ik het soms best lastig vind om alles goed via deze blog te beschrijven, maar dat komt helemaal goed als ik in Nederland ben. Dan vertel ik al mijn verhalen met alle liefde!

Liefs,

Asmara

Reacties

Reacties

mama

Wat een leuk verhaal weer. Ik heb het voorgelezen aan Selena en ze vond het een goed idee om naar Malawi te gaan, zodat ze altijd lekker met haar handen mag eten :) Maar ze moet er nog wel even over nadenken over hoe lang ze dan blijft.
Sterkte met afscheid nemen, zal vast niet meevallen. Wij wisten dat we elkaar weer na een goede maand zagen en sowieso konden we contact houden. Dat is nu een heel ander verhaal...
Tot woensdag!!

Oma piree

Asmara wij vinden dat jij het allemaal heel goed over brengt naar ons toe.wijkunnen niet wachten om het allemaal echt uit jou mond te horen,dus tot gauw!!!

Wijnand

Wat een mooie week heb je weer gehad. Het is inderdaad heel snel voorbij gegaan. Wij zijn heel nieuwsgierig naar al je verhalen. Groetjes en tot binnenkort.
Leuk idee trouwens, die foto's voor op je project.

Jolanda Nagelkerke

Hoi Asmara, wat een mooie ervaring heb je daar opgedaan. En een mooi project ook dat je de kinderen dingen leert en dat jezelf ook veel hebt geleerd zoals je schrijft. En ook heel veel leuke di gen hebt gezien en gedaan. Super leuk om je verhalen er over te lezen. En een maand is niets het vliegt voorbij. Je kunt terugkijken op een mooie ervaring van een mooi land en mooi project!
Groetjes Jolanda xxx

Conny

Hai Asmara,

en zo is er een maand voorbij en kom je morgen al weer naar Nederland. Wat een leuke dingen heb je meegemaakt en mooie herinneringen gemaakt. Ik heb genoten van je verslagen, helemaal niets mis mee hoor Asmara. Prima verwoord allemaal. Ik hoor je belevenissen graag van je als je weer terug bent. Een hele goede reis morgen. Dikke kus.

Margreet

Hoi Asmara,
Wat een belevingen heb je mogen ervaren. Dat neemt niemand van je af. Prachtig geschreven en mooi verwoord. Super dat je de maand hebt volbracht. Een fijne terugreis toegewenst. Lieve groetjes, Margreet

Angela

Hoi Asmara
Wat een bijzondere belevenis heb je meegemaakt!
Top hoe je het beschrijft,
Geweldig meid, knap dat ( hoe) je dit gedaan hebt!
Goede teis terug en ik hoor graag je ervaringen en zie je foto,s graag een keer face to face!
groetjes Pierre, Anouk, Tom en Angela

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood