asmara-in-afrika.reismee.nl

Sportdag, project en Lake Malawi

Het is al bijna een week geleden dat ik schreef. Ik kreeg al een hoop berichtjes met waar mijn volgende blog bleef, hier is hij dan! Ik heb van het weekend niet kunnen schrijven, omdat ik in Cape Maclear zat, een dorpje aan Lake Malawi. Voordat ik jullie daarover vertel zal ik het eerst nog even hebben over mijn dagen op het project vorige week.

Woensdag hebben Noah en ik geholpen met een sportdag, deze werd gegeven in het grote voetbalstation in Lilongwe. Toen we binnen kwamen in het stadion stonden er 200 dansende kinderen, geweldig om te zien. Iedereen kan hier zo goed dansen en zingen! Vervolgens kon het sporten dan echt beginnen. Ik stond bij het onderdeel touwtrekken, daarnaast konden ze zakspringen, frisbeeën, voetballen, sprinten en ballen gooien. Natuurlijk was dit alles wel op zijn Afrikaans geregeld, niet echt geregeld dus ;). Na drie keer wisselen stopte ineens iedereen met de spellen, ze hadden ‘even’ pauze (een pauze van bijna 2 uur). Na de pauze kregen alle kinderen te eten en werd er nog even gevoetbald.

Op donderdag stapte ik om 7:45 uur in het minibusje naar mijn project. Ik had deze keer strandballen meegenomen, erg interessant zo’n grote bal die je met de mond kan opblazen. Helaas was het spelen met de strandballen maar van korte duur. De kinderen op het project zijn erg onvoorzichtig met de spullen die ze krijgen. De meeste spullen gaan kapot of zijn na enkele dagen kwijt. We doen erg ons best hier wat aan te veranderen, maar het is erg lastig. We laten langzaam wat spullen achter en vragen iedere dag waar de spullen zijn gebleven. Dit lijkt nu te werken, tot nu toe hebben we alles teruggevonden (al duurt dit soms wel een paar dagen). Daarnaast hebben we het ook weer gehad over het handen wassen en hebben we de kinderen leren vouwen met vouwpapier.

Na de lunch zijn we ook nog langs gegaan bij het meidenhuis, ze waren bezig met het eruit halen van extensions, hierbij hebben we geholpen. Wat een werk...

Het contact met de meiden wordt steeds beter, de meeste van deze meiden zijn van rond onze leeftijd. Het is heel leuk om het met ze te hebben over wat de verschillen zijn tussen Malawi en Nederland.

Eenmaal teruggekomen van het project was het tijd om mijn tas in te pakken voor mijn trip naar Cape Maclear. Vrijdagochtend om 8:00 uur vertrokken we, na 4,5 uur rijden kwamen we aan in Cape Maclear. Ik heb meteen mijn bikini aangetrokken en ik ben op het strand gaan liggen met een cocktail. Wat is het daar prachtig mooi, helaas lukt het uploaden van foto’s nog steeds niet, dus kan ik dit nog niet met jullie delen. ’s Avond hebben we heerlijk gegeten bij een lokaal restaurantje en daarna zijn we vroeg ons bed in gedoken. Zaterdag zijn we op boottrip geweest. Tijdens de boottrip hebben we gesnorkeld. Vervolgens zijn we op een onbewoond eiland aan wal gegaan en daar hebben ze voor ons gekookt. Verse vis met rijst en groente, heerlijk! Nadat we nog heerlijk op het strand hebben gelegen was het tijd om terug te gaan naar Cape Maclear. Hier zijn we natuurlijk weer gewoon om het strand gaan liggen. Toen de zon langzaam onderging zijn we over de souvenir markt gelopen, tegenwoordig moet ik ook voor de andere vrijwilligers afdingen omdat ze vinden dat ik er beter in ben dan zij zelf. Ik vind het heel leuk om iedere keer weer het spelletje te spelen en de souvenirs voor een zo laag mogelijke prijs te kopen.

s’ Avonds hebben we weer vis gegeten (hoe kan het ook anders als je bij Lake Malawi zit) en hebben we het spelletje ‘bawo’ gespeeld. Het is een heel bekend spel hier in Malawi waarbij ze bonen gebruiken. Daarna ben ik samen met onze vaste taxichauffeur mee gegaan naar het lokale uitgaansgebied. Dat is hier wel heel anders dan in Nederland. Het was een openplek met een bar en een pooltafel. We hebben een aantal potjes gepoold en daarna zijn we op tijd naar huis gegaan.

Zondag om 13:00 was het tijd om naar huis te gaan, maar eerst was het natuurlijk tijd om nog even op het strand te liggen. Op de weg naar huis had de taxichauffeur haast. Met 100 km/uur reed hij door de bergen, binnen 3,5 uur waren we thuis!

Ook vandaag heb ik weer een dag op mijn project gehad, het was weer erg leuk. We hebben de kinderen trefbal geleerd en ik heb ze vier nieuwe ballen gegeven. Ze waren hier heel erg blij mee. Daarnaast vroegen de kinderen vandaag aan ons of we onze handen gewassen hadden voor het eten. Het begint dus echt indruk te maken! Aan het eind van de dag hebben we een watergevecht gehad en kwam ik kletsnat thuis.

Terwijl ik dit nu schrijf is de stroom weer uitgevallen. Dit gebeurt de laatste week wat vaker dan hiervoor. Gelukkig ben ik ondertussen gewend aan af en toe koud douchen en zijn mijn powerbanks opgeladen.

Daarnaast gaat het met mij erg goed, ik heb het hier erg naar mijn zin. Ik vind het land prachtig en alle mensen hier zijn erg vriendelijk, de Malawiaanse bevolking is ontzettend behulpzaam. Ik heb de afgelopen 3 weken nog totaal geen last gehad van heimwee en wil ik voorlopig ook echt nog niet naar huis. Helaas heb ik nog maar 8 dagen te gaan en dan zit mijn grote avontuur in Malawi er al weer op. Tot nu toe is deze reis voor mij een perfecte combinatie van het land zien, hele gave weekend-trips maken en de mensen die het hard nodig hebben een handje kunnen helpen.

Reacties

Reacties

Mama

Leuk om weer wat van je avonturen gelezen te hebben. Jammer dat je nog geen foto's kan laden, want nu missen de mensen je geweldige foto van je pitstop onderweg naar lake Malawi ?

Wijnand

Mooi verslag. Heel fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. En dat jij goed kan afdingen, dat wisten wij allang.....

Oma Piree

Asmara je hebt weer een mooi verhaal voor ons,wij vinden het fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.het zal dan ook niet meevallen om straks afscheid te moeten nemen,maar ook daar kom jij wel over heen.

Karin Vd Boom

Leuk om te lezen Asmara! Ik wil nog wel een keer je foto's zien! ?

Giovanna

Die foto's kom ik graag bekijken.
Ook een werkvakantie vliegt dus voorbij. Geniet nog van je laatste week

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood