asmara-in-afrika.reismee.nl

Citytour, voorstellen op het project & safari

Ik kom net terug van een heel mooi weekend in Zambia, ik ben op 4-daagse safari in South Luangwa geweest. Voordat ik daar heel enthousiast over ga vertellen ga ik het eerst even hebben over de dag voordat we vertrokken op safari. Dit was woensdag 12 juli, een hele drukke dag waarop ik heel veel heb gedaan en heb gezien.

Om 8:00 uur ging de wekker. Die dag zou ik beginnen met een city tour en daarna zouden Noah en ik voorgesteld worden op het project waar je morgen beginnen. Om 9:00uur werd ik opgehaald door Maartje, de Doinggood coördinator die hier alles heel netjes voor ons regelt. We pakten de fietstaxi naar de minibus toe. Een fietstaxi is niets meer dan een fiets met een zitje achterop de bagagedrager, een hele ervaring dus. Aangekomen bij de ‘’bushalte’’ (zo kun je het hier niet echt noemen, want de busjes stoppen overal waar mensen staan) was het nog een hele opgaven om een busje te vinden dat nog niet vol zat. Er reden twee busjes voorbij, helaas die zaten vol. Vervolgens kwam er een derde busje, ook die zat vol zag ik. Toch vond de chauffeur dat we er nog wel in pasten, dus dat werd proppen. Toen zaten we ineens met 14 mensen in een heel klein busje. Een hele ervaring, maar ik denk dat ik er maar aan moet gaan wennen. Vanaf morgen moet ik iedere dag met de minibus naar mijn project toe.

De busrit eindigde in de stad, daar kon de city tour dan echt beginnen. De stad bestaan uit een oud en een nieuw gedeelte. We begonnen in het oude deel van de stad. Op weg naar de lokale markt liepen we langs een goot waar de mensen afval in verbrandden. Ik begin er al een beetje aan te wennen, maar de geur die daar vanaf komt is echt heel vies! Op de lokale markt stonden enorm veel kraampjes waar groenten werden verkocht. Bij één van deze kraampjes ontmoette ik Peter. Hij koopt voor ons de groenten in. Hierdoor hoeven we niet bij ieder kraampje te onderhandelen (we betalen als blanken nou eenmaal meer). Vervolgens zijn het nieuwe deel van de stad gegaan, hier is alles heel groot en Amerikaans opgezet. Het is bizar om te zien hoe groot de verschillen hier zijn tussen arm en rijk. Tot slot ben ik door onze vaste tuktuk chauffeur, William, thuisgebracht.

’s Middags was het dan echt zo ver, het was tijd om voor de eerste keer naar het project te gaan. We werden heel hartelijk ontvangen bij aankomst op het project. Vervolgens hebben we een rondleiding gehad en wat meer te horen gekregen over wat het project precies wil bereiken. Ze willen er voornamelijk voor zorgen dat de kinderen goed onderwijs krijgen en ze begeleiden in het vinden van een baan. Op deze manier kunnen ze de kinderen een grotere kans geven op een goede toekomst.

Na de rondleiding werden de kinderen bijeengeroepen in de woonkamer. Ze hebben voor ons gebeden en gezongen, vervolgens hebben ze zich allemaal voorgesteld.

Tot slot werden Noah en ik voorgesteld door de huisvader, hij stelde ons voor als ‘aunties’. Op het project waar wij zullen gaan helpen zien ze elkaar als één grote familie. Dat is de reden dan we werden voorgesteld als ‘aunties’. Voor de komende maand zijn wij deel van de familie. Na het serieuze gedeelte was het natuurlijk tijd voor wat ontspanning, dat werd voetballen! En wat zijn dit kids snel zeg! Na 45 minuten voetballen in de zon was het helaas tijd om terug te gaan, maar gelukkig kunnen we morgen al weer terug!

Eenmaal thuis aangekomen voelde ik me niet zo lekker, ik besloot een warme douche te nemen in de hoop me daarna beter te voelen. Dat was helaas niet het geval, ik werd erg ziek en kon zelfs water niet binnen houden. Uiteindelijk ben ik na een lange avond in slaap gevallen en voelde ik me de volgende morgen een stuk beter. Ik weet nog steeds niet precies wat het is geweest, we denken aan een bacterie. Een andere vrijwilligster heeft het later ook gekregen.

De volgende morgen voelde ik me nog erg slap, maar ik kon mee op safari! Het was 6 uur rijden naar South Luangwa. Onderweg werd me normaals goed duidelijk hoe arm de mensen in Malawi zijn. Ze lopen kilometers met kleine kinderen op hun rug, zware spullen op in hoofd en zonder water, er staan kinderen langs de weg die kippen aan het verkopen zijn en de huizen zijn gebouwd van takken of hergebruikte stenen.

Het kamp waar we verbleven tijdens de safari was ontzettend mooi. We hadden uitzicht op een rivier met nijlpaarden en er liepen aapjes rond. Er was een prachtig zwembad en het eten was erg goed. We hebben enorm veel dieren gezien tijdens de safari drives. We zijn vier keer op safari geweest. Vrijdag- en zaterdagochtend van 6:00 – 10:00 uur en vrijdag- en zaterdagavond van 16:00 – 20:00 uur.

Tussen de safari’s door was het tijd om te ontspannen, we konden heerlijk aan het zwembad liggen met het schitterende uitzicht.

’s Nachts moest er een bewaker met ons meelopen naar het toilet, dit was omdat de nijlpaarden het water uitkomen in de nacht. Daarnaast konden ook alle andere dieren bij het kamp komen. Het park is niet afgesloten met een hek, er ligt alleen maar een rivier tussen het kamp en het park.

Ik ga hier stoppen met vertellen, de foto’s gaan veel meer zeggen dan duizend woorden. (Oké nog één ding: WAUW WAT WAS DIT FANTASTISCH!!)

(Een deel van de foto's staat op facebook. De rest komt zo snel mogelijk online op mijn blog)

Liefs Asmara

Reacties

Reacties

Conny

Hai Asmara, wat heb je in korte tijd al veel meegemaakt. Het ziek zijn was natuurlijk niet leuk, hopelijk blijft het hier bij. Zo te lezen geniet je enorm van deze reis. Je gaat vast nog heel veel mooie herrineringen maken.

Wijnand

Wat een fantastische ervaringen allemaal. De eerste week is alvast onvergetelijk. En vooral blijven genieten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood